Популярната диета предпазва черния дроб от възпаление

Режимът на интервално гладуване 5:2 - хранене в продължение на пет дни, гладуване в продължение на два - предотвратява възпалението на черния дроб и не причинява наддаване на тегло, установиха учени

Също така по време на експеримента те откриха протеини, които осигуряват този защитен ефект.

В ново проучване изследователи от Германския център за изследване на рака (DKFZ) и Университета в Тюбинген изследват ефекта от интервалното гладуване върху мастното чернодробно заболяване.

Неалкохолната мастна чернодробна болест (NAFLD) е патология на този орган от неинфекциозен характер, характеризираща се с клинични и морфологични промени в неговата структура, като прекомерно натрупване на мастни молекули (триглецериди) в хепатоцитите, стеатохепатит, фиброза, цироза.

Изследователите са хранили мишки с диета в западен стил с високо съдържание на мазнини и захар в продължение на 32 седмици, за да предизвикат NAFLD.

Една група мишки останала на тази диета, докато другата била прехвърлена на   5:2.

Групата с периодично гладуване не наддава на тегло, показва по-малко признаци на чернодробно заболяване и животните имат по-ниски нива на биомаркери, показващи увреждане на черния дроб. Изследователите заключават, че диетата 5:2 е довела до мишки, устойчиви на развитие на NAFLD.

Експериментирайки с продължителността и честотата на периодите на гладуване, учените установиха, че режимът 5:2 работи по-добре от режима 6:1. Освен това гладуването в продължение на 24 часа е по-добро от гладуването в продължение на 12.

Чрез сравняване на протеинови състави, метаболитни пътища и активност в черния дроб на гладуващи и негладуващи мишки, учените откриха два протеина, отговорни за защитния отговор на гладуването: PPAR-алфа и PCK1.

PPAR-алфа е основният регулатор на метаболизма на мазнините в черния дроб. Той е от съществено значение за кетогенезата, разграждането на мастни киселини за производство на кетонови тела и отговора на продължителното гладуване. PCK1 е ензим, отговорен за регулирането на биосинтезата на глюкоза от определени невъглехидратни въглеродни източници (глюконеогенеза).

Диетата 5:2 е популярен метод за периодично гладуване. Тя стана популярна след публикуването на книгата Fast Diet от д-р Майкъл Мозли през януари 2013 г. Можете да ядете любимите си храни пет дни в седмицата и след това драстично да намалите калориите през останалите два дни.

Изследването е публикувано в списание Cell Metabolism.